Zmiany wprowadzono z powodu: Zmiana treĹci
Organy OĹrodka
Organami OĹrodka sÄ
:
1. Dyrektor OĹrodka
2. Rada Pedagogiczna OĹrodka
3. Rada Rodziców OĹrodka
4. SamorzÄ
d OĹrodka
§ 13. 1. Dyrektor OĹrodka organizuje i kontroluje pracÄ wszystkich pracowników, tworzy wĹaĹciwÄ
atmosferÄ pracy jako ich przeĹoĹźony, a takĹźe zapewnia warunki niezbÄdne do realizacji zadaĹ placówki i ponosi odpowiedzialnoĹÄ za caĹoksztaĹt dziaĹalnoĹci OĹrodka.
2. Kompetencje dyrektora OĹrodka wynikajÄ
z Ustawy z dnia 7 wrzeĹnia 1991 r.
O Systemie OĹwiaty, Karty Nauczyciela, Kodeksu Pracy oraz uprawnieĹ przekazanych przez Kuratora OĹwiaty i SamorzÄ
d Województwa Kujawsko - Pomorskiego.
3. Dyrektor w szczególnoĹci:
1) realizuje uchwaĹy rady pedagogicznej podjÄte w ramach kompetencji stanowiÄ
cych,
2) decyduje o doborze technik i narzÄdzi diagnostycznych wykorzystywanych przy
dokonywaniu wewnÄtrznego mierzenia jakoĹci, tworzy je oraz moĹźe wspóĹdziaĹaÄ w ich tworzeniu z instytucjami wspomagajÄ
cymi
3) raz w roku szkolnym opracowuje raport z przeprowadzonego wewnÄtrznego mierzenia jakoĹci i przedstawia go Kuratorowi OĹwiaty, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców i organowi prowadzÄ
cemu OĹrodek
4) opracowuje program rozwoju OĹrodka, okreĹlajÄ
cy zadania sĹuĹźÄ
ce doskonaleniu
jakoĹci pracy OĹrodka i terminy ich realizacji:
a) obejmujÄ
cy 5 lat szkolnych
b) obejmujÄ
cy rok szkolny
5) analizuje wyniki sprawdzianu i egzaminów oraz wykorzystuje je do oceny jakoĹci ksztaĹcenia w szkoĹach, a takĹźe podejmuje, stosownie do potrzeb, dziaĹania naprawcze lub doskonalÄ
ce w tym zakresie
6) wspomaga nauczycieli w osiÄ
ganiu wysokiej jakoĹci pracy oraz inspiruje ich do
podejmowania innowacji pedagogicznych
7) wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli, w szczególnoĹci przez organizowanie
szkoleĹ, narad i konferencji oraz systematycznÄ
wspóĹpracÄ z placówkami
doskonalenia nauczycieli,
8) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy
zgodnie z odrÄbnymi przepisami oraz gromadzi informacje niezbÄdne do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli
9) we wspóĹdziaĹaniu z radÄ
pedagogicznÄ
, opracowuje i wdraĹźa wewnÄ
trzszkolny
system zapewniania jakoĹci
10) podejmuje decyzjÄ o skreĹleniu ucznia z listy uczniów na podstawie uchwaĹy Rady Pedagogicznej, po zasiÄgniÄciu opinii SamorzÄ
du OĹrodka
11) moĹźe zĹoĹźyÄ wniosek do kuratora oĹwiaty o przeniesienie ucznia objÄtego
obowiÄ
zkiem szkolnym do innej szkoĹy
12) wspóĹdziaĹa ze szkoĹami wyĹźszymi oraz zakĹadami ksztaĹcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych
13) dysponuje Ĺrodkami okreĹlonymi w planie finansowym OĹrodka oraz ponosi
odpowiedzialnoĹÄ za ich prawidĹowe wykorzystanie, organizuje administracjÄ
finansowÄ
i gospodarczÄ
obsĹugi OĹrodka. Odpowiada za majÄ
tek OĹrodka, jego
prawidĹowe utrzymanie, zabezpieczenie oraz wykorzystanie
14) odpowiada za zgodnoĹÄ funkcjonowania OĹrodka z przepisami prawa oĹwiatowego i niniejszego Statutu
15) wykonuje inne obowiÄ
zki i realizuje uprawnienia wynikajÄ
ce z odrÄbnych przepisów
§ 14. 1. W OĹrodku dziaĹa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem OĹrodka w zakresie
realizacji jej statutowych zadaĹ, dotyczÄ
cych ksztaĹcenia, wychowania i opieki.
2. Do kompetencji stanowiÄ
cych Rady Pedagogicznej naleĹźy:
1) zatwierdzanie planów pracy OĹrodka
2) podejmowanie uchwaĹ w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów
3) podejmowanie uchwaĹ w sprawie innowacji
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
i wychowawców OĹrodka
5) podejmowanie uchwaĹ w sprawach skreĹlenia z listy uczniów
3. Rada Pedagogiczna opiniuje:
1) organizacjÄ pracy OĹrodka, w tym zwĹaszcza tygodniowy rozkĹad zajÄÄ lekcyjnych i pozalekcyjnych
2) projekt planu finansowego OĹrodka
3) wnioski dyrektora OĹrodka w sprawie przydziaĹu nauczycielom
i wychowawcom staĹych prac i zajÄÄ, w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo pĹatnych zajÄÄ dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuĹczych
4) szkolny zestaw programów nauczania
4. Rada Pedagogiczna OĹrodka przyjmuje za wĹasne wszystkie postanowienia dotyczÄ
ce zadaĹ oraz zasad funkcjonowania rady pedagogicznej okreĹlone
w obowiÄ
zujÄ
cym OĹrodek prawie oĹwiatowym.
1) Rada Pedagogiczna przejmuje kompetencje Rady SzkoĹy zgodnie z ustawÄ
z dnia 7 wrzeĹnia 1991 r. o systemie oĹwiaty.
2) powoĹane zespoĹy staĹe rady pedagogicznej sÄ
jej podrzÄdnymi organami
kolegialnymi. PrzyjmujÄ
za wĹasne postanowienia dotyczÄ
ce ich zadaĹ oraz
obowiÄ
zujÄ
ce w OĹrodku zasady funkcjonowania rady pedagogicznej.
5. ZespoĹom staĹym nadaje siÄ kompetencje rady pedagogicznej za wyjÄ
tkiem:
1) zatwierdzania planów pracy OĹrodka (za wyjÄ
tkiem planów dziaĹaĹ wychowawczych i planów dziaĹaĹ profilaktycznych na dany rok szkolny)
2) podejmowania uchwaĹ w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów (wyjÄ
tek stanowi zatwierdzanie wyników klasyfikacji uczniów koĹczÄ
cych ZasadniczÄ
SzkoĹÄ ZawodowÄ
przez zespóĹ staĹy nauczycieli szkoĹy zawodowej, promowanie do klasy programowo wyĹźszej w ciÄ
gu roku szkolnego)
3) ustalania organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli
4) opiniowania projektu planu finansowego OĹrodka
5) opiniowania wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeĹ, nagród i innych wyróĹźnieĹ
6. Regulamin pracy Rady Pedagogicznej i jej zespoĹów staĹych okreĹla szczegóĹowo zasady i procedury przygotowania, prowadzenia obrad, zasady gĹosowania i podejmowania uchwaĹ oraz sposób protokoĹowania posiedzeĹ.
§ 15. 1. W OĹrodku dziaĹa Rada Rodziców OĹrodka.
3. Celem Rady Rodziców jest reprezentowanie ogóĹu rodziców oraz podejmowanie dziaĹaĹ .
zmierzajÄ
cych do doskonalenia i wspierania statutowej dziaĹalnoĹci OĹrodka, a takĹźe wnioskowanie do innych organów OĹrodka w tym zakresie spraw.
3. Zadaniem Rady Rodziców jest:
1) pobudzanie aktywnoĹci i organizowanie dziaĹalnoĹci rodziców na rzecz wspomagania
realizacji celów i zadaĹ OĹrodka
2) gromadzenie funduszy z dobrowolnych skĹadek rodziców oraz innych ĹşródeĹ w celu
wspierania statutowej dziaĹalnoĹci OĹrodka. Zasady wydatku funduszy okreĹla
regulamin rady rodziców
3) zapewnienie wszystkim rodzicom, we wspóĹdziaĹaniu z innymi organami OĹrodka
i nauczycielami rzeczywistego wpĹywu na dziaĹalnoĹÄ OĹrodka
4. Do kompetencji i zadaĹ Rady Rodziców naleĹźy w szczególnoĹci:
1) opiniowanie wewnÄ
trzszkolnego systemu oceniania, programu wychowawczego,
programu profilaktyki oraz szkolnego zestawu programu nauczania, w tym
programów autorskich
2) wyraĹźanie i przekazywanie organowi sprawujÄ
cemu nadzór pedagogiczny opinii na
temat pracy OĹrodka
3) moĹźliwoĹÄ wyraĹźania opinii o pracy nauczycieli ubiegajÄ
cych siÄ o wyĹźszy stopieĹ
awansu zawodowego
4) moĹźliwoĹÄ udziaĹu przedstawicieli rady rodziców w posiedzeniach rady
pedagogicznej
5) wspomaganie OĹrodka w realizacji celów i zadaĹ zgodnych ze statutem OĹrodka
5. RadÄ Rodziców tworzÄ
wybrane rady klas bÄdÄ
ce reprezentacjÄ
wszystkich rodziców
uczniów OĹrodka.
6. Rada Rodziców wybiera spoĹród siebie Prezydium, w skĹad którego wchodzi:
przewodniczÄ
cy, zastÄpca przewodniczÄ
cego, skarbnik, sekretarz i czĹonkowie.
7. Prezydium, w imieniu Rady Rodziców podejmuje uchwaĹy w granicach swoich
kompetencji stanowiÄ
cych i opiniujÄ
cych w obecnoĹci co najmniej poĹowy uprawnionych.
8. Tryb wyboru prezydium:
1) prezydium wybierane jest w gĹosowaniu jawnym lub tajnym na ogólnym zebraniu
rodziców reprezentowanym przez rady klas
2) w skĹad prezydium wchodzi od 6 do 10 rodziców, proporcjonalnie do iloĹci uczniów w poszczególnych typach szkóĹ
3) kadencja prezydium trwa 3 lata poczÄ
wszy od 1 paĹşdziernika pierwszego roku do 30 wrzeĹnia ostatniego roku kadencji
4) w razie ustania czĹonkostwa w prezydium przed upĹywem kadencji n a skutek utraty prawa wybieralnoĹci lub rezygnacji na najbliĹźszym zebraniu rady przeprowadza siÄ wybory uzupeĹniajÄ
ce na okres do koĹca kadencji
9. PrzewodniczÄ
cy reprezentuje radÄ wobec innych organów, a ponadto:
1) kieruje pracÄ
rady w zakresie i na zasadach ustalonych w regulaminie rady
2) kieruje pracÄ
prezydium
10. DziaĹalnoĹÄ rady rodziców opiera siÄ na obowiÄ
zujÄ
cym prawie. JeĹźeli uchwaĹy i inne decyzje sÄ
sprzeczne z obowiÄ
zujÄ
cym prawem – dyrektor zawiesza ich wykonanie.
11. Regulamin Rady Rodziców okreĹla szczegóĹowo zasady i procedury przygotowania, prowadzenia obrad, zasady gĹosowania i podejmowania uchwaĹ oraz sposób protokoĹowania posiedzeĹ. Regulamin nie moĹźe byÄ sprzeczny ze statutem .
§16 1. W OĹrodku dziaĹa SamorzÄ
d OĹrodka
2. SamorzÄ
d OĹrodka tworzy ogóĹ uczniów szkoĹy podstawowej, gimnazjum, szkóĹ ponadgimnazjalnych, szkoĹy przysposabiajÄ
cej do pracy.
3. Organami samorzÄ
du OĹrodka jest prezydium, które jest jedynym reprezentantem ogóĹu uczniów.
4. Prezydium tworzÄ
przedstawiciele szkoĹy podstawowej, gimnazjum, szkoĹy zawodowej wybierani raz w roku z samorzÄ
dów klasowych na drodze wyborów bezpoĹrednich, tajnych i demokratycznych.
5. W skĹad prezydium wchodzi po czterech uczniów ze szkoĹy podstawowej
i gimnazjum oraz szeĹciu uczniów ze szkóĹ ponadgimnazjalnych
6. Do kompetencji prezydium naleĹźy inicjatywa we wszystkich sprawach uczniowskich oraz miÄdzy innymi:
ďą opiniowanie wewnÄ
trzszkolnego systemu oceniania, programu wychowawczego, programu profilaktyki
ďą organizowanie dziaĹalnoĹci kulturalnej zgodnie z wĹasnymi potrzebami
i moĹźliwoĹciami organizacyjnymi w porozumieniu z opiekunami
i dyrektorem
ďą przedstawienie dyrektorowi, radzie pedagogicznej i radzie rodziców wniosków i opinii we wszystkich sprawach zwiÄ
zanych z OĹrodkiem,
a przede wszystkim dotyczÄ
cych respektowania praw uczniowskich
ďą opiniowanie wniosków o skreĹlenie z listy uczniów
7. DziaĹalnoĹÄ samorzÄ
du OĹrodka wspomagajÄ
opiekunowie: jeden nauczyciel ze szkoĹy podstawowej, jeden nauczyciel z gimnazjum oraz dwoje nauczycieli ze szkóĹ ponadgimnazjalnych . Opiekunowie wybierani sÄ
raz na trzy lata
w wyborach bezpoĹrednich, tajnych i demokratycznych . W miarÄ potrzeb organizuje siÄ wybory uzupeĹniajÄ
ce.
8. Zasady dziaĹania SamorzÄ
du OĹrodka okreĹla regulamin uchwalony przez ogóĹ uczniów. Zapisy regulaminu sprzeczne ze statutem OĹrodka ulegajÄ
zawieszeniu przez dyrektora do czasu ich zmiany.
§ 17. W OĹrodku okreĹlone sÄ
nastÄpujÄ
ce zasady wspóĹdziaĹania organów OĹrodka:
1. KaĹźdy organ OĹrodka ma zapewnionÄ
moĹźliwoĹÄ swobodnego dziaĹania
i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji okreĹlonych ustawÄ
i w statucie OĹrodka .
2. Dyrektor oraz przedstawiciele organów OĹrodka majÄ
obowiÄ
zek wymieniaÄ informacje istotne dla wypeĹniania zadaĹ statutowych OĹrodka oraz organizacji jego pracy.
3. WymianÄ informacji pomiÄdzy organami OĹrodka zapewnia dyrektor.
§ 18. 1. Sytuacje konfliktowe w OĹrodku rozwiÄ
zywane sÄ
z zachowaniem nastÄpujÄ
cych zasad:
1) spór uczeĹ – uczeĹ rozstrzyga wychowawca
2) spór uczeĹ/wychowanek – nauczyciel/wychowawca OĹrodka rozstrzyga wicedyrektor lub kierownik OĹrodka
3) spór nauczyciel-nauczyciel rozstrzyga dyrektor
4) spór rodzic-nauczyciel rozstrzyga dyrektor
2. Dla rozstrzygniÄcia sporów powstaĹych w procesie dydaktyczno-wychowawczym Rada Pedagogiczna moĹźe powoĹaÄ grupÄ wsparcia w skĹadzie uzaleĹźnionym od stron i typu konfliktu.
4. W toku rozwiÄ
zywania konfliktu obowiÄ
zuje zasada wzajemnego poszanowania . Przebieg dyskusji w grupie wsparcia podlega protokoĹowaniu. Wnioski powinny okreĹlaÄ zobowiÄ
zania przyjÄte do realizacji przez strony konfliktu. ProtokoĹy
z przebiegu negocjacji w grupie wsparcia pozostajÄ
w dokumentacji OĹrodka przynajmniej przez okres jednego roku, w ciÄ
gu którego mogÄ
byÄ udostÄpnione stronom.
5. KaĹźda ze stron konfliktu moĹźe w terminie 14 dni od dnia zakoĹczenia negocjacji wnieĹÄ do dyrektora odwoĹanie od zobowiÄ
zaĹ ustalonych przez grupÄ wsparcia .
6. Organy OĹrodka – strony konfliktu mogÄ
zĹoĹźyÄ skargÄ na rozstrzygniÄcie sprawy.
Publikacja dnia: 09.11.2010
Dokument z dnia: 09.11.2010
Dokument oglądany razy: 999